Nuffnang

Human Readable Format JSON

JSON adalah satu format / standard yang mana ia digunakan seperti XML. Ia lebih ringan dan simple dan berita baiknya PHP dan support JSON sejak PHP 5.2. Bagi saya, walaupun JSON menurut wiki, ia adalah human readable format, tapi, jika kita bermain dengan data yang banyak, ia agak sukar untuk dibaca. Lagi-lagi jika ia melibatkan tatasusunan (array).

Lagipun, kebanyak orang yang menggunakan JSON, jarang nak bagi dokumentasi sebab secara nyata,mungkin anggapan developer itu sendiri yang JSON tu sebenarnya lebih mudah dari XML yang sememangnya mudah. (Jika kita nak compare format XML dengan standard seperti SMPP, SMTP). So, bila benda mudah, kita nak mintak dokumentasi, selalunya developer tu akan jeling kat kita macam nak makan kita...


So apa yang saya nak sampaikan dalam blog ini, ada satu program yang saya jumpa setelah meng"GOOGLE" dekat 2 hari, iaitu , JSON viewer, keluaran CODEPLEX.

Jika kita terpaksa handle data yang melibatkan array yang banyak dan juga array di dalam array, dan bila kita tengok kod JSON tu kita rasa nak muntah. Try install software ini.

Code di bawah (JSON) saya ambil dari sample facebook developers. Ia adalah simple dan tidak memerlukan tatasusunan (array) dan saya rasa, secara imbas kita paham apa maksudnya. Disini sumbernya.


Tekan button VIEWER untuk display data yang anda senang fahami


Bagaimana jika ia melibatkan tatasusunan (array)?


[ { "heading": "Foobar Example" },
  { "paragraph":
    [
      "This is normal text, followed by... ",
      { "bold": "some bold text" },
      "etc."
    ]
  }
]



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Please comment, if you think it will help us all.

Like Facebook